ده غلط رایج در طراحی آرم و اصول حرفهای طراحی لوگو

۱۰ غلط رایج در طراحی آرم و اصول حرفهای طراحی لوگو
در این مطلب قصد داریم تا شما دوستان گرامی را با ۱۰ غلط رایج مورد استفاده در زمینه طراحی لوگو یا نشانه آشنا سازیم.
امروزه طراحی لوگو برای سایت یا شرکت شما ارزش ویژهای دارد. در ایـن مقاله ۱۰ غلط رایج در طراحی لوگو را به شما معرفی خواهیم کرد.
با گسترش استفاده ار ایـن ترنت چشمهای زیادتری شما را خواهند دید؛ از ایـن رو طراحی لوگو برای سایت یا شرکت شما ارزش ویژهای پیدا میکند. آرم و نشانه شما وظیفه معرفی و انتقال سریع پیغام به بیننده را برعهده دارد.
در ادامه ۱۰ غلط رایج در طراحی لوگو را به شما معرفی خواهیم کرد.
۱- طراحی لوگو توسط یک مبتدی
شما بایستی در همه جرئیات حرفهای دیده شوید. شرکت یا تجارتهای نوپا هزینه بالایی را برای خرید تجهیزات و استخدام اشخاص میپردازند ولی اکثرا به طراحی لوگو شرکت دقت لازم را نمیکنند.
دلایل زیادی وجود دارند که طراحی لوگو بصورت حرفهای انجام نمیشود:
- شرکتها بدنبال طراحی لوگو رایگان بوده و خود ایـن امر با ارزش را انجام میدهند.
- یکـی از آشنایان که آشنایی کم یا متوسط ی به طراحی گرافیکـی دارد کار طراحی لوگو شرکت را بر عهده میگیرد.
- استفاده از طراحان مکانی و دفاتر خدمات رایانه ی
- طراحی لوگو به یک شرکت ایـن ترنتی با قیمت پایین سپرده میشود.
- طراحی لوگو رایگان بهعنوان خدمات جانبی چاپ یا طراحی سایت ارائه میشود.
- تمام مسائل بالا بهطور معمول به یک نشانه یا آرم شما را آماتور جلوه میدهد؛ که عملا چهره نامناسبی از کل مجموعه و تجارت شما به نمایش میگذارد.
در مقابل چنانچه طراحی لوگو سایت یا شرکت خود را به یک طراح حرفهای بسپارید:
- آرم شما مفرق شده و براحتی در ذهن مخاطب مینشیند
- دیگـر نیازی به طراحی لوگو توسط فرد دیگـر و تغییر در تمام تبلیغات و سایت خود نخواهید داشت
- عمر سودمند طرح شما بسیار زیاد بوده و تا چند سـال نیاز به تغییر آن نخواهید داشت
- آرم شما حرفهای و مناسب به نظـر میرسد.
۲- پیروی از مد روز و طرحهای رایج
پیروی از مد روز و طرح های رایج در طراحی لوگو
استفاده از سایه؛ انعکاس و خطوط منحنی معین در بازههای وقتی خاصی در طراحی لوگو رایج میشوند که بعد از مدتی تکراری شده و به کلیشه تبدیل میگردند. طرح شما بایستی مستقل از زمان بوده و از تکنیکهای روز در آن پرهیز بکنید . یک طراح حرفهای تصویری کاملا ویِژه را متناسب با کار شما در طراحی لوگو بکار میبرد و از متدهای کلیشهای استفاده نخواهد کرد.
۳- استفاده از عکس یا عکس های بیکیفیت
استفاده از عکس یا عکس های بیکیفیت در طراحی لوگو
برای طراحی لوگو بایستی از نرم افزارهای گرافیکـی وکتور مثل Adobe Illustrator یا Corel Draw استفاده شود. عکس های وکتور با تغییر سایز کیفیت خود را از دست نمیدهند ولی عکس های طراحی شده با فتوشاپ با تغییر سایز کیفیت خود را از دست خواهند داد.
ممکن شما در آینده طرح خود را در سایزهای بسیار بزرگ برای چاپ برروی بنر یا بیلبورد نیاز داشته باشید و در ایـن زمان عکس های بر پایه وکتور کیفیت خود را بهخوبی حفظ خواهند کرد.
۴- استفاده از تصویر آماده در طراحی لوگو
استفاده از تصویر آماده در طراحی لوگو
ایـن غلط را اکثرا شرکتهایی که خود اقدام به طراحی لوگو میکنند یا آنهایی که کار را به فردی آماتور میسپارند مرتکب میشوند. استفاده از عکس های وکتور آماده موجود در ایـن ترنت برای طراحی لوگو علاوه بر نقض قانون کپی رایت ایـن احتما ل را بههمراه دارد که روزی طرح آرم خود را در جایی دیگـر مشاهده بکنید و ایـن متمایز بودن شما از دیگـر ان را از بین خواهد برد. تشخیص عکس های آماده کار دشواری نیست و اکثرا از المانها و گرافیک مشابهی استفاده میکنند.
۵- طراحی لوگو برای خودتان و نه دیگـران
طراحی لوگو برای خودتان و نه دیگـر ان
گاهی شما با فونت یا تصویری ویِژه برخورد میکنید که برای خودتان جذاب هست و تصمیم میگیرید که از آن در طراحی لوگو شرکت استفاده بکنید . ولی قبل از آن ارزیابی بکنید که آیا مناسب شرکت شما هست یا خیر؟ برای مثال یک فونت مدرن یا فانتزی نمیتواند مورد مناسبی برای یک سازمان عمواست .
بعضی از طراحان علایم تجاری را در طراحی لوگو بکار میبرند که کاری غلط است . بهتر هست بر روی نیاز مشتری و پیامی که قرار هست به بیننده القا شود تمرکز و دقت زیادتری انجام گیرد.
۶- پیچیدگی بیش از میزان در طراحی لوگو
پیچیدگی بیش از میزان در طراحی لوگو
یک مثال مناسب استفاده از اثر انگشت در طراحی لوگو است؛ شما تنها وقتی که از نزدیک و به دقت به یک اثر انگشت نگاه بکنید میتوانید پیچیدگیها و انحنای خطوط آن را تشخیص دهید. به محض ایـن که چشم از آن بردارید تمام جزئیات را از یاد خواهید برد ایـن دقیقا همـان اتفاقی هست که در صورت استفاده از عکس های پیچیده در طراحی لوگو رخ میدهد.
طراحی لوگو , لوگو , آرم , نشانه , اصول طراحی لوگو , طراحی حروف لوگو , رنگ لوگو , سفارش لوگو , کاربرد های لوگو , طراحی لوگو , طرح لوگو
چنانچه در ابعاد کوچک مورد استفاده قرار گیرد اکثر جزئیات آن قابل مشاهده نبود و کیفیت بنیادی خود را از دست خواهد داد. یکـی از فاکتورهای با ارزش در طراحی لوگو آن هست که بهراحتی در ذهن اشخاص بماند و لازمه ایـن امر آسانی آن است . نگاهی عمیقتر به طراحی لوگو شرکتهای بزرگ مثل Nike؛ Apple و McDonald’s گواهی برایـن امر است .
۷- استفاده از رنگ برای انتقال مفهوم
استفاده از رنگ برای انتقال مفهوم
وابستگی به رنگ یکـی از رایجترین غلط ات در طراحی لوگو است؛ اکثر طراحان علاقه زیادی به استفاده از رنگها برای انتقال مفاهیم دارند درحالیکه استفاده از رنگ بایستی آخرین مورد شما در طراحی لوگو باشد. بهتر هست که کار خود را در ابتدا بصورت سیاه و سفید انجام دهید.
هر شرکت یا سایتی در طول زمان و انجام تبلیغات خود نیاز به نمایش نشانه خود تنها با یک رنگ خواهد داشت پس بایستی بعد از طراحی لوگو آنرا در حالت تک رنگ ارزیابی بکنید و ببینید که آیا هنوز مفهوم مورد نظـر شما را به بیننده منتقل می نماید یا خیر.
۸- انتخاب فونت نامناسب
انتخاب فونت نامناسب
برای طراحی لوگو انتخاب فونت مناسب از ارزش بالایی برخوردار هست و در اکثر مسائل انتخاب نامناسب فونت میتواند سبب شکست تبلیغاتی یک لوگو گردد. (به نمونه نشان داده شده در تصویر دقت بکنید )
برای پیدا کردن فونت مناسب شما بایستی به شباهت و هماهنگی ظاهری آن با تصویر بکار رفته در طراحی لوگو دقت بکنید . ایـن امر نیازمند سلیقه و تجربه ضروری در ایـن زمینه هست چون شباهت و هماهنگی بیش از میزان بین ایـن دو به بیینده تصویری یکپارچه منتقل میکند و اجازه تفکیک نوشته و طرح را در طراحی لوگو شما به او نمیدهد از طرف دیگـر ناهمخوانی زیاد سبب سردرگمی بیننده و کم شدن کیفیت بصری لوگو شما خواهد شد.
هر فونت میتواند شخصیت مفرق ی داشته و مفهومی متناسب با زمینه کاری شما به بیننده القا نماید . پس در انتخاب فونت مورد استفاده در طراحی لوگو شرکت خود دقت بکنید .
۹- استفاده از چند فونت مختلف
استفاده از چند فونت مختلف
فرض بکنید که تمام عکس های یک آلبوم را همزمان به کسی نشان دهید؛ بیننده زمان و تمرکز ضروری برای تشخیص و درک تک تک عکس های نخواهد داشت؛ استفاده از چند فونت مفرق در طراحی لوگو مساله مشابهی را برای بیننده رقم خواهد زد.
حداکثر ار دو فونت و با سایز مفرق در طراحی لوگو بهره بگیرید.
۱۰- کپی کردن لوگو دیگـر ان
بزرگترین غلط در طراحی لوگو استفاده از لوگو دیگـر شرکتها است . بطور مثال شما در ایـن ترنت شرکتهایی که در زمینه کاری شما و در خارج از کشور فعال می باشند را جستجو کـرده و بجای طراحی لوگو از آرم و نشانه آنها کپی برداری میکنید. هدف بنیادی از طراحی لوگو معرفی شرکت شما و انتقال پیغام بنیادی آن است؛ مسلما کپی کردن آرم دیگـر ان کمکی به شما در ایـن زمینه نخواهد کرد.
برچسب ها آرماصول طراحی لوگورنگ لوگوسفارش لوگوطراحی حروف لوگوطراحی لوگوطرح لوگوکاربرد های لوگولوگونشانه
ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:
متاسفیم. نظرات بسته است.