نقد و بررسی فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»

نقد تحلیل فیلـم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»

کارگردان: روح الله حجازی

بازیگران:

حمید فرخ نژاد، مهتاب کرامتی، امید روحانی و ابراهیم حاتمی کیا

خلاصه جریان :

مردی به منظور پیشرفت شغلی، به هم راه همسر وو فرزندش به تهران مسافرت مدتی در هتلی مجلل اقامت می کنند. در طول این مسافرت اتفاقاتی زندگی خصوصی این زوج را درگیر چالش های مختلف می نماید .

دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی

دومین تهیه و تولید ی بلند روح الله حجازی، روایت گر ناملایمت ها نزاع های ریز درشت در زندگی خصوصی آقا و خانم مهراد است. این کارگردان بسیار زیاد جوان در سال ۱۳۸۶ با فیلم جذاب “در بین ابرها” سیمرغ بلورین فیلم دیدنی های اول را در جشنواره ی فیلم زیبا فجر به دست آورد بعد از آن راهی جشنواره های خارجی خیلی ی شد. اما بخش اعظم کار او را در سال های اخیر می توان به عنوان تولید و ساخت کننده و کارگردان تله فیلم جذاب های بی شمار پی گرفت.

برخلاف فیلـم اول او که حال و هوایی جنگی داشت، زندگی خصوصی آقا خانم میم نشانگر ی پوست اندازی یک خانواده ی مبوسیله در میانه ای از سنت و مدرنیته است. هرچند این طی طریق از سنت ها به نوگرایی زندگی مدرن شهری اولا دست مایه ی فیلم جالب های بسیار زیاد ی بوده دوما دارای گوشه ها جهات گوناگونی است، اما مقوله ی شک در زندگی جنسی امری است که پیش تر از این، کم تر شاهد آن بوده ایم. شروع فیلم جذاب بر بستر نزاع بین سنت و مدرنیته شکل می گیرد و در یکی از سکانس های آغازین فیلـم به وفور شاهد تقبیح رفتارهای آوا (با گیم مهتاب کرامتی) توسط شوهرش محسن (با بازی حمید فرخ نژاد) هستیم که در موارد متعددی با کلام یا رفتار از آوا می خواهد شرایط زندگی جدید را درک کرده و سعی نماید مثل یک زن امروزی! رفتار نماید . ولی عنصر شک هم از همان ابتدا با جریان در می آمیزد. گواه این امر پنهان کردن تکه کاغذی است بوسیله آوا که اتفاقا با اکت های عجیب و اغراق شده سعی در بازنمایی هرچه بیش تر آن دارد.

به بیان دیگر بیش از آن که فیلم جذاب بخواهد صرفا گذار از سنت را پر رنگ نماید ، از اول تکلیف بیننده را روشن می نماید ؛ به مفهوم عنصر شک را به شکلی واضح وارد فیلم جالب نامـه می نماید تا مخاطب بداند با فضای ی شک آلود دیوارهای بلند بی اعتمادی مواجه است. این شک زمانی بیش تر به جان فیلم زیبا می افتد که آوا علاوه بـر مخفی کردن کاغذ (پنهان کاری)، به شدت به ارتباط ها پیام کوتاه ها اساسا گوشی تلفن همراه محسن مشکوک است مدام راجع به مکالمات، قرارها و گفت و گوهایش او را به شکلی وسواسی و بیمارگونه وپرسش پیچ می نماید .

تا این جای کار بد نسیت می تواد داستانی بکر از آب در بیاید. اما بازی های ناامید کننده و خط داستانی بی سر و ته تمام چیز را به هم می ریزد. اصلا معلوم نیست ریشه ی این شک آوا کجاست؟ این شک آن قدر شدید است که نمی توان خانواده ای را با این میزان بی اعتمادی و یک فرزند ۱۰ ساله تصور کرد. به بیان آسان این شک آوا نسبت به همسرش کاملا روی هواست ابدا باور پذیر نیست مخاطب دائما برای قبولاندن این میزان کیفیت از بی اعتمادی با درگیر است. حوادث فرعی سر جای خود نیستند و فیلم دیدنی نامـه شبیه اتومبیل صفر نو و صفر کیلومتر است که تمام اجزای آن از باز شده و درون جعبه گذاشته شده اند انسجام درونی و به تبع آن کشش اصلا در فیلم زیبا شکل نمی گیرد.

به علاوه بازی ها خیلی ضعیف اند. حتی برچسب ابراهیم حاتم کیا به عنوان یکی از اسطوره های بی تکرار فیلم دیدنی های دفاع مقدس هم نمی تواند کارساز باشد اتفاقا گیم تصنعی، بی روح، نچسب و رقت انگیز او درست پاشنه ی آشیل فیلم جذاب می شود. هرچند حمید فرخ نژاد، همان فرخ نژاد همیشگـی است و ظرافت و ریزه کاری خاصی در گیم اش دیده نمی شود و مثل همـواره بالاتر از مبوسیله ایفای نقش می نماید . چنین اوج کج سلیقگی در گزینش مهتاب کرامتی است برای نقش آوا که هرچند چهره ی زن نگران متلاطم را می تواند با خود داشته باشد، ولی اصلا در قاب فیلم زیبا جا نمی گیرد و برگی می شود بر عدم موفق یت اکت گیم در زندگی خصوصی آقا خانم میم و نهایتا بازیگر خردسال نقش پارسا (با گیم امید روحانی) که نقشش اساسا به طور بالقوه فاقد ریزه کاری های ویِژگزینشه پیش بینی شده بود.

اما همچنین گیم های نه چندان دل چسب، شخصیت پردازی های ضغیف آزار دهنده است. اما شخصیت محسن به مراتب اوضاع بهتری دارد، اما درمورد دکتر (با بازی ابراهیم حاتمی کیا) و به ویژه آوا با کاستی های زیاد رو به رو هستیم. هرچند همان گونه که ابتدا بیان شد، فرد ها کاملا نشانگر ی گروه های فکری و اجتماعی معین ی هستند ، اما در مورد آوا به ویژه از تیپ چیزی فراتر نمی رود بدتر آن که همان تیپ هم درست رسا در نیامده است.

ضمن آن که بی دقتی های در فیلـم مشاهده می شود که به شدت روی مغز بیننده رژه می رود.سکانس تعقیب آوا توسط محسن به شدت دم دستی آماتور است؛ هرچند به لحاظ جریان گویی نقطه ی عطف و خیلی مهمی به شمار می آید، ولی از لحاظ تهیه و تولید شدیدا ضعیف است. چنین است برخی نماها؛ جهت مثال جایی که محسن دستپاچه به دنبال آوا تمام هتل را زیر و رو می نماید و دست انتها با لبـاس ی به ریخته به اتاق برگشته می خوابد، پس کات و محسن با ولوم تلفن از خواب بیدار می شود حتی گره ی کرواتش کوچک ترین نقصی هم ندارد!!!

اما می بایست انتها بندی فیلـم را یکی از برجسته ترین بخش های آن دانست. از لحاظ قاب بندی و نما، عینا شبیه نماهای آغازین است؛ با این فرق که دعوای شدیدی بین زن و شوهر شکل می گیرد و آوا با گریه اتومبیل را ترک می نماید ، محسن به دنبال او پیاده می شود فرزندشان پارسا که به شکلی نمادین در صندلی عقب شاهد این بگو مگو هاست، تنها نظاره می نماید . در واقع انتها بندی فیلم جذاب نشان می دهد که احتمالا تغییر بسیاری در ظاهر خانواده ی مهراد نسبت به شروع سفر رخ نداده، ولی هسته ی زندگی آن ها زلزله ای بزرگ و پس لرزه هایی ویران گر را به خود خواهد دید.

در مجموع زندگی خصوصی آقا خانم میم البته اگر چه از لحاظ درون مایه اتفاق نو به شمار می آید. مردی که از همسرش می خواهد لباس های جالب بپوشد تا با کلاس! جلوه نماید ، زنی که به هوای حفظ آبروی همسر!، ناگهان با آرایـش غلیظ وارد جمع می شود مرد در دوگانگی بین تایید تقبیح دست و پا می زند و حتی گفت و گوهایی که هرچند در زندگی خصوصی هرکسی می تواند پیش آمده باشد ولی شنیدن آن در قالب فیلـم سینمای ی ایرانی نسبتا کم سابقه است. اما باید قبول کرد به شدت در حق پتانسیل فیلـم ، درون مایه و محتوا اجحاف شده و اثری که می توانست به خاطر بکر بودن – حداقل در سینمای ایران – اثری رفیق داشتنی مانا باشد، به فیلـم ی پایین تر از میزان مبوسیله نزول کرده است احتمـا لا این بیش از تمام می تواند هشداری باشد برای روح الله حجازی که پرکاری اش در تله فیلم جذاب ها، احتمال دارد نگاه سینمای ی او را در تولید و ساخت از عمق به سطح نزدیک کرده است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

متاسفیم. نظرات بسته است.